Με την έναρξη της λειτουργίας του Take Care, της καινοτόμας, πρωτοποριακής εφαρμογής που ανέπτυξε ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, με την εταιρεία NOUFIO, για τη διαχείριση της φαρμακοθεραπείας των πελατών, τα φαρμακεία κάνουν ένα ακόμη βήμα προς το ...μέλλον του φαρμακείου, που είναι η παροχή υπηρεσιών.
«Είναι το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του στρατηγικού στόχου του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου, που είναι η ανάπτυξη υπηρεσιών και ένα βήμα προς την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας προς όφελος της κοινωνίας», σημείωσε χαρακτηριστικά ανοίγοντας την εκδήλωση, το μέλος του ΔΣ του ΠΦΣ κ. Σεραφείμ Ζήκας.
«Λένε ότι στην Ελλάδα έχουμε πολλά φαρμακεία, στην Ελλάδα όμως, με τη μορφολογία της, με τα νησιά της, τα φαρμακεία χρειάζονται. Κάνουν την πρωτοβάθμια φροντίδα, η οποία δεν υπάρχει, στηρίζουν την πρωτοβάθμια περίθαλψη στην Ελλάδα», σημείωσε ο ο πρόεδρος του ΠΦΣ κ. Κωνσταντίνος Λουράντος. Με την ευκαιρία της παρουσίασης της εφαρμογής Take Care o κ. Λουράντος επεσήμανε την ανάγκη θεσμοθέτησης των υπηρεσιών από τα φαρμακεία: «Γιατί να είμαστε παράνομοι; Γιατί δεν θεσμοθετούνται; Σε 13 χώρες της Ευρώπης, οι φαρμακοποιοί κάνουν ανασκόπηση της φαρμακευτικής αγωγής του ασθενούς, σε 15 χώρες συμμετέχουν στη διαχείριση του διαβήτη, σε 10 χώρες πραγματοποιούν μέτρηση του σακχάρου και σε 13 χώρες συμμετέχουν στη διαχείριση του υπερτασικού ασθενούς. Και μάλιστα πληρώνονται για αυτές», εξήγησε ο κ. Λουράντος.
Η συμμόρφωση των ασθενών με τη φαρμακευτική τους αγωγή να αναγνωρίζεται ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στον τομέα της υγείας σήμερα, αφού σύμφωνα με έρευνες, ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% των ασθενών δεν λαμβάνουν τα φάρμακά τους σύμφωνα με τις ιατρικές οδηγίες ή δεν παραμένουν συμμορφωμένοι με τη φαρμακευτική τους αγωγή. Το γεγονός αυτό αυξάνει τα περιστατικά που χρήζουν επείγουσας περίθαλψης και νοσηλείας και, κατ΄ επέκταση, τη δαπάνη της υγειονομικής περίθαλψης.
«Όσο καλύτερες θεραπείες κι αν έχουμε, όταν οι ασθενείς κόβουν το φάρμακό τους, τότε δεν έχουμε αποτέλεσμα. Είναι χαρακτηριστικό, ότι έναν μήνα μετά το έμφραγμα, το 30% των ασθενών έχει κόψει τουλάχιστον ένα φάρμακο από τη θεραπευτική αγωγή που του σύστησε ο γιατρός του», σμείωσε ο καρδιολόγος, διευθυντής Β’ Καρδιολογικής Κλινικής, «ΕΥΡΩΚΛΙΝΙΚΗ» Αθηνών, κ. Δημήτρης Ρίχτερ, ο οποίος υπογράμμισε ότι «η συμμόρφωση πέφτει όσο αυξάνεται ο αριθμός των φαρμάκων που πρέπει να πάρει ο ασθενής». «Με προγράμματα όπως το Take Care βοηθιέται και η συμμόρφωση και η καλύτερη λήψη φαρμάκων από τον ασθενή», πρόσθεσε.
Πέρα από τις συνέπειες για την καλή υγεία του ασθενούς, ένα τέτοιο σύστημα συμβάλλει και σε σημαντικές εξοικονομήσεις. Μόνο στη Φινλανδία, ο έλεγχος της συμμόρφωσης των ασθενών στη θεραπεία οδήγησε σε 6,2 εκατομμύρια λιγότερες επισκέψεις στον γιατρό, 750.000 λιγότερες επισκέψεις στα επείγοντα, 23.000 λιγότερα κρεβάτια/ νύχτες στα νοοσκομεία, ελάττωση των αναγκών συνταγογράφησης κατά 2,6 εκατομμύρια συνταγές το χρόνο και εξοικονόμηση περίπου 565 εκατομμυρίων ευρώ, σημείωσε ο κ. Λουράντος.
Τι είναι όμως το Take Care;
Tο TAKE CARE είναι μια web και mobile based εφαρμογή, που περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσβάσιμη από κάθε φαρμακείο μέσω δωρεάν εγγραφής, η οποία επικοινωνεί με το αντίστοιχο mobile application για τον ασθενή-χρήστη, το οποίο είναι επίσης δωρεάν.
Πλατφόρμα Φαρμακοποιού
Ο φαρμακοποιός εγγράφεται δωρεάν στην πλατφόρμα Take Care δηλώνοντας την επωνυμία του φαρμακείου του και έναν μοναδικό κωδικό ανά φαρμακείο.
Η υπηρεσία της διαχείρισης της φαρμακοθεραπείας προσφέρεται μέσα στο φαρμακείο, μόνο από τον φαρμακοποιό και απαιτεί τη συναίνεση του ασθενούς. Η διαδικασία ξεκινάει με την καταγραφή του συνόλου της φαρμακοθεραπείας του ασθενούς από τον φαρμακοποιό στην πλατφόρμα του Take Care μέσω συζήτησης με τον ασθενή.
Ο φαρμακοποιός καταγράφει τις απαντήσεις σχετικά με την αγωγή του ασθενούς και εντοπίζει δυνητικά προβλήματα με την αγωγή. Τα προβλήματα που ενδεχομένως να εντοπιστούν διακρίνονται στα εξής:
- Ο ασθενής δεν είναι συμμορφωμένος με την αγωγή
- Πρόβλημα με τη λειτουργία φαρμάκου ή σκευάσματος
- Ο ασθενής δεν είναι επαρκώς πληροφορημένος για την αγωγή/πάθηση του.
- Αναφορά παρενεργειών
- Επίσης η πλατφόρμα του Take Care υποδεικνύει αυτόματα στον φαρμακοποιό αλληλεπιδράσεις ή αντενδείξεις που μπορεί να προκύψουν στη φαρμακευτική αγωγή και επιτρέπει την άμεση σύνταξη «Κίτρινης Κάρτας» στον ΕΟΦ, στo πλαίσιο της φαρμακοεπαγρύπνησης. Η διαδικασία στο φαρμακείο ολοκληρώνεται με την τελική ρύθμιση της φαρμακοθεραπείας, καθώς ο φαρμακοποιός καταχωρεί στην πλατφόρμα τις σωστές ώρες χορήγησης κάθε σκευάσματος, σημειώνοντας και τις αντίστοιχες πληροφορίες προφύλαξης προς τον ασθενή.
Εφαρμογή Ασθενή
Ο ασθενής μπορεί είτε να εγγραφεί από τον φαρμακοποιό του στην πλατφόρμα Take Care ή να εγγραφεί μόνος του μέσω της εφαρμογής, δηλώνοντας ως στοιχείο μοναδικής του ταυτοποίησης το ΑΜΚΑ του. Μέσω της εφαρμογής ο ασθενής προσθέτει το φαρμακείο της επιλογής του και με αυτόν τον τρόπο δίνει πρόσβαση στον φαρμακοποιό να διαχειριστεί τη φαρμακοθεραπεία του. Ο ασθενής ανά πάσα στιγμή μπορεί να αφαιρέσει ή να προσθέσει φαρμακείο της επιλογής του.
Εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της Διαχείρισης Φαρμακοθεραπείας, όπως περιγράφεται παραπάνω, από τον φαρμακοποιό, η εφαρμογή Take Care για τον ασθενή:
- Επιπλέον εργαλεία που προσφέρει, είναι ενημερωτικό υλικό σύμφωνα με την πάθηση και άμεση επικοινωνία με τον φαρμακοποιό, μέσω της πλατφόρμας του Take Care.
- Παρακολουθεί τη συμμόρφωσης με ένα «κλικ». Σε περίπτωση ορθής λήψης, επιβεβαιώνεται πιέζοντας ένα πράσινο πλήκτρο, σε περίπτωση χορήγησης με καθυστέρηση το κίτρινο, ενώ αν δεν γίνει λήψη το κόκκινο.
- Περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα και τις συμβουλές του φαρμακοποιού, ώστε να είναι πάντα διαθέσιμα.
- Στέλνει ειδοποιήσεις (Alerts) στο κινητό τηλέφωνο (smart phone) του ασθενούς για υπενθύμιση λήψης της αγωγής του, για κάθε διαφορετικό φάρμακο, την ώρα που πρέπει να ληφθεί.
- Δημιουργεί γράφημα συμμόρφωσης με την αγωγή, η οποία μπορεί να επιδειχτεί στο φαρμακοποιό η τον γιατρό σε επόμενη επίσκεψη.